Fullkornsbröd med morot

Till två bröd eller ca 24 portionsbröd

Fördeg:
1pkt torrjäst
5dl fullkornsmjöl
1msk salt
1tsk socker
5dl vatten 40*c

Fortsätt med:
4dl finrivna morötter
ca9dl vetemjöl
solrosfrön

Blanda jästen med fullkornsmjöl, salt, socker i en stor bunke, Rör ner vattnet till en gröt. Täck med plastfilm och låt jäsa 1h.

Riv morötterna. Rör ner detta i fördegen och tillsätt hälften av mjölet. Tillsätt sedan lite mjölk i taget tills du har en det som går att knåda.

Knåda degen för han i 5-6min, tills den är smidig men inte fast.

Forma och låt jäsa 1h. Värm ugnen till 250*c. Sätt in bröden i mitten av ugnen, sänk temraturen till 200*c och låt dem gå i ungefär 30 min eller tills de fått fin färg och låter ihåliga när man knackar på dem. Portionsbröden tar lite kortare tid, ca 15 min. Lossa dem från formar och låt svalna under bakduk på galler.

Brödet blir vädligt saftigt och gott och är gott att rosta dagen efter bakning.

image9


                                                                                        Fördegen på jäsning

image10

Det färdiga resultatet till höger, olivportionsbröden till vänster. Tyvärr kom jag mig inte för att fota innan jag lagt dem i påsar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0