Fullspäckat Fetaostbröd

Du behöver:

6dl mjölk
50g jäst
4msk olivolja
3 stora ägg
2dl grahamsmjöl
17dl vetemjöl special
4tsk salt
2paket fetaost (ta märket FONTANA)
5-6 vitlöksklyftor, pressade
1½dl soltorkade tomater, hackade
3tsk färsk basilika
3tsk färsk timjan
5tsk färsk oregano

Garnering
1ägg till pensling
sesamfrö

Värm mjölken till 37*c och rör ut jästen. Tillsätt olja, ägg, nästan allt mjöl och salt. Arbeta degen smidig och låt den vila en stund.

Kavla ut degen till två avlång plattor. Blanda ihop ost, vitlök soltorkade tomaterna och örter i en skål och fördela sedan på plattorna och rulla ihop. Skär rullarna i ca 4 cm tjocka skivor och ställ dem på högkant i smorda och mjölade brödformar, jag mjölade men det hade behöver man inte göra. Låt det gärna vara glest mellan bullarna då de jäser ut mycket. Täck med plast film och låt stå i kylen över natten, där degen jäser långsamt.

Tag fram formarna 1-2 timmar före gräddning då de blir luftiga och fina. Pensla med det uppvispade ägget och strö på sesamfrö.

Värm ugnen till 225*c, låt bröden gå 10 min, sänk sedan värmen till 175*c och låt bröden gå ytterligare 25-30min. Tag sedan ur dem ur formarna och låt dem gå i ugnen ytterligare 5-10min med botten uppåt. Tiden varierar beroende på formarnas storlek. Låt bröden svalna under bakduk. Serverar brödet i knubbiga bitar, gärna till soppa eller till ett glas rödvin.

(Dessa bröd blev mycket goda. Har ni inte färska kryddor hemma går det lika bra med torkade, tänk bara på att ta lite mindre än vad som står i receptet.
 
    


De två första bilderna är från mitt senaste bak där jag bytte ut grahamsmjölet mot grahamsmjöl fullkorn. Brödet blir lite tyngre i smaken och lite myttigare. Om man använder soltorkade tomater som INTE ligger i olija kan man stänka på lite olivolja innan man rullar ihop länden. Brödet får en härlig smak och upplevs inte så torrt och kompakt.

image4
Före jäsning


image5
Efter jäsning

image6
Efter bakning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0