Grekiskt olivbröd

Till två bröd eller ca 10 portionsbröd;

450g vetemjöl special
2tsk salt
1tsk socker
2tsk torrjäst
2 3/4dl mjölk
1msk olivolja (ta olijan som oliverna låg i)
1dl hackade oliver ( välj BRA oliver, lite dyrare, lite godare)
mjölk till pensling

Blanda mjöl, salt socker och torrjäst i en bunke.

Blanda degvätskan och olivolja och värm till drygt 40*c. Tillsätt mjälblandningen och oliverna och ror tills du får en deg som går att knåda. Ta upp den och knåda degen smidig på mjölat bord i 5-10 min eller kortare tid i hushållsassistent. Lätt tillbaka den i bunken och låt jäsa övertäckt i 60min eller tills den har jäst till dubbel storlek.

Knåda snabbt igenom degen, rulla ut och forma antingen till bröd eller portionsbröd. De blir högre om man lägger dem i formar (jag använde min cupcakesplåt. Låt bröden jäsa i ca 30min. Värm ugnen till 200*c. Pensla bröden med mjölk och låt bröden gå i ugnen tills de låter ihåliga, ca 15 min för portionsbröd och 35-40min för bröd. Lossa formarna och låt bröden gå ytterligare någon minut utan form och då med undersidan uppåt.

Låt svalna på galler under duk, så skorpan blir lite hårdare. Serveras gärna med smulad fetaost och svarta oliver.


image8

Innan jäsning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0