Grissini

Till ca 50 st

1pkt jäst
2dl vatten 37'
1dl olivolja
2tsk salt
2tsk socker
4-4/½dl vetemjöl

Till pensling
1 ägg
valfri smaksättning

Lös upp jästen i vatten. Tillsätt olivolja, salt och socker

Häll den mindre mängden mjöl i en bunke. Gör en grop i mitten. Häll ner degspadet och blanda samman allt. Tillsätt mer mjöl om degen är kladdig. Knåda i ca 10 min, tills degen är smidig och ganska fast. Låt jäsa övertäckt i ca 1h.

Ta upp degen, knåda den lätt och dela den i ca 50 bitar. Rulla varje bit till en lång pinne. Lägg pinnarna på bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i ca 20 min.

Värm ugnen till 200*c

Pensla med uppvispat ägg och strö över valfri smaksättning. Jag änvände mig av salt men har också provat kummin. Låt dem gå i ugnen i ca 10-12 min beroende på tjocklek. Låt dem svalna på galler UTAN bakduk.


image3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0