Nu är årets jordgubbssaft klar (recept)

Nu är årets jordgubbssaft färdig, god blev den! Det är så härligt med lååång sommarkänsla, att den liksom kan infinna sig vid juletid när jag korkar upp en saftflaska från frysen, ruskigt gott!!

Jag har ju som sagt plockat 17 liter jordgubbar som jag fördelade såhär:

8liter blev till härlig rårörd saft
4liter skivade jag och la i 4 påsar att ha till tomtegröten vid jul
5liter styckfrös jag in hela, att ha till paj, göra smoothie på eller bara mixa till Oscis

Recept:
8l hela jordgubbar (mixa dem)
4msk citronsyra
4l vatten
Blanda och låt stå kallt i 24h

Passera genom en silduk.
Blanda i 4-6dl socker per liter avrunnen saft

Rör om tills sockret smällt, fyll i kalla flaskor.
Om ni vill frysa saften, tänk på att inte ta för mycket socker i och fyll INTE flaskorna ända upp då de saften växer i frysen.



Den tionde och sista flaskan har jag redan varit och nallat lite på.... därför kom den inte med på bilden!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0