Pizzabröd till frukost

Till kvällsmat festades det på hemmalagad pizza här i hemmet, mycket gott. Jag gjorde med flit mycket deg så att det skulle räcka till något gott frukost bröd imorgon då utbudet på bröd inte är så stort såhär på en söndag.

Jag slängde på resterna som blev över när jag bakat ut pizzan så man kan väl säga att det blev ett pizzabröd!

Grundrecept för pizzadegen på en höft!

50 gr jäst
5dl ljummet vatten
3krm salt
½dl olivolja
ca 11-12dl vetemjöl (tappade räkningen men nåt sånär)

Blanda ihop och låt jäsa under bakduk i ca 45 min. Degen ska vara rätt lös

Olja in en plåt och själp upp ungefär halva degen, fukta händerna med lite olivolija och platta och dra försiktigt ut degen om du ska göra pizza. Till brödet behöver du endast själpa upp degen på en lätt smord plåt.

Släng på lite vad du har på hemma, i detta fall grundade jag med passerade tomater följt med lite riven ost, svamp och tomat.






Kommentarer
Postat av: Petra

Ser verkligen gott ut med pizzabröd...

2010-08-18 @ 07:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0